donderdag 18 december 2014

Bright lights, big city

Ik ben tevreden over de vorderingen die ik maak bij het fotograferen bij daglicht. Kunstlicht daarentegen... Vroeger was het makkelijk: camera op de automaat en flitsen maar. Maar dat mag dus niet meer! Het voordeel van een sjieke lens is dat je er ook binnen hele mooie foto's mee kunt schieten, zelfs zonder flits. Kwestie van een vaste hand (*kuch*) en weten dat je eerst moet fotograferen en pas dan proeven (*hips*).


Die flessen in de winkel van Van Wees stonden mooi stil, dus dat lukt nog wel. Buiten is andere koek. Ik had al verteld over mijn aartsvijand de maan. Maar er was nog een ander nachtshot dat maar door mijn hoofd bleef spoken en dat was de skyline van Almere, die ik regelmatig vanaf de snelweg A6 zie. Nu loopt daar vrij ongelukkig een hoogspanningsleiding voorlangs, dus via Google Maps drie locaties geselecteerd die goed zicht boden op de waterrand met verantwoorde architectuur.

Bij daglicht de locaties bezocht en wat proeffoto's gemaakt. Achteraf was ik daar heel blij mee, want zo wist ik bij terugkeer na zonsondergang mooi de ergste modder en hondepoep te vermijden. Hét bewijs dat een goede voorbereiding erg nuttig is. Vanuit westelijke richting zag het er veelbelovend uit, met mooie luchten, veel potentiële lampjes en een fraaie reflectie in het water. Alleen hopen dat de wind nog wat zou gaan liggen.


Vanaf de andere kant vond ik het beeld minder aantrekkelijk, onder meer doordat de schouwburg te dominant aanwezig is en de reflecties in het water minder mooi uitkomen. Wel weet ik nu dat onderaan links op de foto twee nijlganzen staan, dus toch niet voor niets op pad geweest.


Toen het donker was weer teruggekeerd (da's wel een voordeel zo eind december, er is veel donker!), en ter referentie eerst maar eens een foto geschoten uit de losse hand:


Well that's a definite 'no'. Misschien moet de sluitertijd gewoon wat korter?


Nope. De monopod er maar eens bij gepakt.


Stukken beter, maar nee. Nu misschien met een kortere sluitertijd?


Een enorme verbetering vergeleken met de losse hand, maar dit ging 'm niet worden. Er zat maar één ding op, de cavalerie (lees: tripod) moest eraan te pas komen. De camera stelde geheel zelfstandig een sluitertijd voor van 30 seconden. 't Zal mij benieuwen!


Erg mooi dat noorderlicht boven de polder, maar dit vind ik toch wel een beetje erg veel op daglicht lijken. Handmatig de sluitertijd maar wat korter gemaakt. Kijk, dat was wat ik zocht!


Pas op het laatst had ik een helder momentje en bedacht ik me dat de ISO-waarde nog op automatisch stond. Gelukkig heb ik die begrensd op 1600, maar toch maar eens wat lager gezet. Beduidend mooier resultaat, vooral in het zwart van de lucht!


Alle foto's ongecropt en onbewerkt, alleen met de camerainstellingen lopen freubelen. Ik ben echt onwijs blij met het resultaat! Volgende stap: kijken of een panoramafoto lukt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten